Alet Pilon werkt op de bovenste verdieping van een statig Haarlems herenhuis. Voordat we boven aankomen heb ik onderweg al een indrukwekkende hoeveelheid werken gezien. Het hele huis is als een collage van haar kunst met dat van haar man, Arthur Kempenaar. In de eetkamer op de begane grond staat een manshoge zwarte madonna met broek aan, een sluier en een rozenkrans. In haar armen houdt ze een klein zwart hondje. Dit beeld is na het overlijden van haar geliefde huisdier ontstaan. Het is net een piëta. Dat woord betekent in het Italiaans compassie. Dus een verwonderlijke associatie is het niet. De toon is gezet. Het werk van Pilon gaat over mensen, dieren en (on)macht. Op tafel tronen nog drie dieren. De poten van een zwarte zwaan zijn nog net te zien onder het gipsverband. Van dieren die voor consumptie bedoeld waren of verongelukten verwerkt ze delen. Aan de wanden van de hal hangt een overzicht van haar werk in foto’s. Hier zie je dat ze ooit is begonnen met gevouwen origami-achtige 3D vormen. Die zitten nog steeds onder de kunstvachten en geven de beesten volume. Een verdieping hoger is de keuken bibliotheek een kunstwerk op zich. In de lichte woonkamer staat tegenover een wandvullende vitrinekast, een vilten gestalte. Een zwarte paardenstaart vult de voorzijde. De mensfiguur is afgezwakt door de kracht van het dierlijk materiaal. Dat is bewust. Alet houdt zielsveel van dieren. Aangekomen in haar atelier ontmoet ik ook haar Afghaanse windhonden. Één van de twee, Twiggy is achtergelaten en getraumatiseerd door de vorige eigenaar. Hij volgt als haar schaduw en heeft eindelijk een veilig thuis gevonden. In het atelier hangen grote tekeningen. Een oude liefde, nu vruchten van de Corona lockdown. Alet is na een opleiding mode in het reclame tekenen beland. Vervolgens is ze les gaan geven en raakte zo geïnspireerd tot haar eigen vrije werk. De laatste 10 jaar was ze hoofd van de modeafdeling van de Gerrit Rietveld Academy. Haar werk beweegt zich tussen mode, tekenen, beeldende kunst en biologie. Onder de nok van het dak staat een witte Madonna met engeltjes op de armen. Een tweeling, net als Alet. Je verwacht dat ze met de witte vleugels zo door het zolderraam naar buiten zou kunnen vliegen.
NL - Het atelier van Alet Pilon
Bijgewerkt op: 30 jun. 2020
Kommentare